Fabrice Alleman Quartet

Bezetting: Fabrice Alleman (sax en zang), Nathalie Loriers (piano,en Fender Rhodes), Reggie Washington (bas), Lionel Beuvens (drums)
Wanneer: zaterdag 12 oktober 2013

Fabrice Alleman Quartet op dreef

Het instrumentarium liet al vermoeden dat het geen avondje louter akoestische jazz zou worden. Op het podium stond naast de piano ook een Fender Rhodes en de contrabas was vergezeld van een ferme versterker met elektrische bas. Niet dat het Fabrice Alleman Quartet de fusionkaart trok, hoewel het openingsnummer ‘Sister Cheryl’ van Tony Williams daar aanleiding zou kunnen toe geven. De mix tussen elektrische en akoestische instrumenten diende vooral om de klankkleur van de uitgekiende composities te laten laveren van sterk lyrisch naar ferm groovy, ja zelfs intelligent funky.

Exemplarisch voor het concert was de driedelige ‘Suite Of The Day’. Deel één  - ‘The Morning’ - begon dromerig met een a capella neuriënde Fabrice Alleman. Toen hij zijn tenorsax nam en de andere groepsleden invielen, ontwikkelde de plechtstatige melodie zich verder om over te gaan naar een huppelende ‘The Afternoon’. Tijd voor Nathalie Loriers om van de piano naar de Fender Rhodes over te schakelen. Het drieluik eindigde met ‘The Night’, wat Reggie Washington de gelegenheid bood om zijn elektrische bas boven te halen en te grooven dat het een lieve lust was. Halfweg de suite werd vanuit een klein rifje een gans nieuwe passage geïmproviseerd, op het scherp van de snee, startend als duo en eindigend met zijn vieren, waarbij Lionel Beuvens de ritmische puntjes op de i zette. Die momenten laten de liefhebber beseffen waarom men spreekt over ‘muziek spelen’. De musici namen dan ook de tijd om de nummers op een zo natuurlijk mogelijke manier te laten ontwikkelen.

Het publiek zorgde voor een mooi gevulde club en een warme sfeer. Het vroeg en kreeg een bisnummer. Waarschijnlijk zal ‘Summertime’ nog nooit zo funky hebben geklonken.